2 Arbeide forebyggende, kontinuerlig og systematisk for å fremme et trygt og godt skolemiljø
(§§10-4 og 10-5)
- Sikre at elevene får ta del i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet for et trygt og godt skolemiljø.
- Sikre at skolen praktiserer holdninger og verdier som bidrar til et trygt og godt Skolemiljø.
- Sikre at det forebyggende arbeidet med skolemiljøet evalueres basert på synspunkter fra:
- Elever
- Råd og utvalg
- Ansatte
En viktig forutsetning for et godt skolemiljø og i et forebyggende perspektiv er god klasseledelse. God klasseledelse innebærer at elever opplever å bli sett og hørt, at det eksisterer en god og positiv relasjon mellom ansatte og elever og at det etableres et godt samarbeid mellom skole og hjem. Det er viktig i det forebyggende perspektivet at alle opplever vennskap og relasjoner til jevnaldrende, at skolen har normer og regler og at det fysiske miljøet er bra.
Skolen skal ha fokus på forebyggende elementer og elevens psykososiale miljø gjennom
- å bidra til å utvikle elevens sosiale handlingskompetanse
- et skolestartprogram med fokus på et inkluderende og trygt skolemiljø
- elevtjenesten ved rådgiver, nærværsteam, helsesykepleier, rask psykisk helsehjelp
- fokus på overganger fra ungdomstrinn til videregående og mellom videregående skoler
- trivselstiltak og holdningsskapende aktiviteter hele skoleåret (aktivitetsdager ved skolestart, ved juleavslutning og vinteraktivitetsdag. Tverrfaglige prosjekter, internasjonal uke, jule- og sommeravslutning)
- Nærværsteamet ved derved å sikre at voksne er til stede i kantine/fellesarealer før skolestart og i alle pauser
- å ha et relasjonskompetansebyggende fokus