4 Plikt til å følge med og gripe inn, varsle, undersøke og sette inn tiltak ved mistanke eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø
(§§ 12-3, 12-4 og 12-5)
- Sikre at alle på skolen følger med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø og følger spesielt godt med på elever som kan være særskilt sårbare
- Sikre at alle ansatte griper inn mot krenkelser, dersom det er mulig
- Sikre at alle ansatte varsler rektor, og så raskt som saken tilsier. Sikre at rektor varsler skoleeier i alvorlige tilfeller
- Sikre at skolen undersøker saken snarest når rektor mottar varsel fra en ansatt, eller en elev/foresatt
- Sikre at skolen setter inn egnede og forskningsbaserte tiltak
Plikten til å følge med på hva som skjer blant elevene på skolen, og gripe inn hvis de ser krenkelser gjelder først og fremst alle med arbeidskontrakt. Lærere, ansatte i skoleadministrasjonen, miljøarbeidere og assistenter, helsesykepleier, vaktmestere, renholdere, kantinemedarbeidere, biblioteksansatte, lærlinger og praksisstudenter.
Personalleder for de ulike gruppene har ansvar for sine respektive grupper at de hvert år sikrer at det informeres om kravene som ligger i plikten å følge med, gripe inn og varsle. Utfyllende informasjon om skolens aktivitetsplikt finner du her.
Etter et varsel eller ved mistanke om at en elev ikke har det bra, skal skolens ledelse undersøke saken. God kvalitet på undersøkelsen og grundige analyser er viktig for å kunne vurdere hvilke tiltak som er egnet. I samtale med eleven må skolen forsøke å finne ut av hva som er elevens opplevelse, ikke fokus på å fremskaffe bevis. Skolemiljøsaker har ofte digitale spor, og spor utenfor skolehverdagen.
Det er særlig viktig å ivareta elever med en særskilt sårbarhet. Skolens erfaring er at dette arbeidet er tidkrevende og stiller høye krav til kompetanse. Det må observeres, det må gjennomføres samtaler med involverte elever og med foresatte, det må gjøres kartlegginger av relasjoner og av klassemiljø, og en må analysere de funn som gjøres før det kan iverksettes tiltak. Tiltakene må være gjennomførbare og så langt som mulig være forankret i forskningsbasert kunnskap, ikke basert på egne oppfatninger eller egen synsing.