5 Plikt til å gjennomføre, evaluere og tilpasse tiltak
(§12-4 og forvaltningsloven §11)
- 1 Sikre at skolen utarbeider aktivitetsplanen og at den blir fullstendig utfylt
a) Sikre at eleven medvirker i hele utarbeidelsen av aktivitetsplanen
b) eleven/evt. foresatte får kopi av aktivitetsplanen
c) Sikre at skoleeier får kopi av aktivitetsplanen
Aktivitetsplanen er en skriftlig plan som skolen lager basert på informasjon om at en elev ikke har det trygt og godt på skolen. En aktivitetsplan kan være knyttet opp mot en bestemt elev, men kan ta for seg en situasjon eller utfordring der flere elever er involvert.
I aktivitetsplanen skal det minimum stå
- hvilket problem som skal løses
- hva skolen har planlagt
- når tiltakene skal gjennomføres
- hvem som er ansvarlig
- når tiltakene skal evalueres
- I tillegg kan det være hensiktsmessig å ha med en oppsummering av samtalene med elever og foreldre, samt en oppsummering av skolens vurdering i saken
- Det vil variere fra sak til sak hvor mye som skal dokumenteres i den enkelte sak. Det kommer an på hvor i prosessen man er, om tiltakene er enkle eller om saksforholdet er mer sammensatt og komplekst.
Skolen benytter egen mal for utarbeiding av aktivitetsplan. Veiledning på hvordan lage en god aktivitetsplan, mal for utfylling samt eksempler på aktivitetsplaner følger som vedlegg.
At tiltakene gjennomføres i tråd med aktivitetsplanen sikres ved at de følges nøye opp av elevens kontaktlærer og avdelingsleder. Avdelingsleder har ansvar for å sikre hele prosessen, fra informasjon blir innhentet, til en evaluering av hvordan tiltakene har virket og hvilke endringer dette har ført til for eleven.