Samspill for læring

2 Kvalitet og samspill

Det er et mål i Troms at det skal være god kvalitet i opplæringen. Dette forutsetter et godt samspill mellom aktørene¹ i opplæringen. God kvalitet i opplæringen krever profesjonelle, lærende organisasjoner. Kvalitetsarbeid i lærende organisasjoner kjennetegnes av individuelt ansvar, samspill mellom aktører innad i skole og i bedrift, men også mellom disse, og kontinuerlig kompetanseutvikling. God kvalitet i opplæringen forutsetter utøvelse av god pedagogisk ledelse, involvering av eleven/lærlingen i eget læringsarbeid, og et godt samarbeid om opplæringen. Kvalitet og samspill er avgjørende for å oppnå mer og bedre læring og øke fullføringen, og dette krever samarbeid på tvers av nivåer og utdanningsinstitusjoner.

 

 

 

_________________
¹ Begrepet aktører rommer elever/lærlinger/lærekandidater, lærere/instruktører, skolens og lærebedriftens ledelse, skoleeier og andre yrkesgrupper/støttefunksjoner i og rundt skole og lærebedrift