1 Visjon
Visjon: «Alt vi gjør skal føre til mer og bedre læring»
Strategiplanen er et sentralt styringsdokument for videregående opplæring og danner grunnlaget for de mål den enkelte skole og lærebedrift¹ skal styre etter. Strategiene under de tre satsingsområdene skal være styrende for det arbeidet og de prioriteringer som gjøres i opplæringen i skole og bedrift, slik at vi når målene som beskrevet.
Et bevisst arbeid med strategier og tiltak vil kunne bidra til å oppnå mer og bedre læring og få flere til å fullføre videregående opplæring.
Våre elever og lærlinger² skal lykkes med den videregående opplæringen. For å få dette til må alle oppleve at de lærer; - både faglig, personlig og sosialt. Det å lære seg nye ferdigheter og tilegne seg ny kunnskap vil gi den enkelte mulighet til å utvikle seg, og til å oppleve mestring på nye områder. Dette vil igjen gi arbeidsglede og stolthet og bidra til at flere elever og lærlinger fullfører opplæringen.
I denne planen rettes oppmerksomheten særlig mot kvalitet og samspill, arbeids- og læringsmiljø og læring, og det skisseres strategier innenfor de ulike satsingsområdene. God ledelse på alle nivå³ er en sentral faktor for å nå målene innenfor alle tre satsingsområdene, og løftes i tillegg frem som en egen strategi. Dersom vi skal lykkes med å oppnå mer og bedre læring og få flere til å fullføre videregående opplæring, krever det et bredt samarbeid og et godt samspill mellom aktørene involvert i opplæringen.
_____________________________________
¹ Begrepet skole og lærebedrift rommer både de offentlige videregående skolene i Troms, Fylkesutdanningssjefen i Troms, opplæringskontorene, opplæringsringene og den enkelte lærebedrift
² Elever og lærlinger inkluderer lærekandidater, deltagere innen voksenopplæring, praksiskandidater, etc., men for å skape et leservennlig dokument utelates denne oppramsingen
³ Dette inkluderer blant annet skoleeiers, skoleledelsens og lærebedriftens utøvelse av lederskap, lærerens klasseledelse og instruktørens ledelse av læringsarbeidet