Hospiteringsdager for 10. klasse

Tidlig i november fikk skolen hospiteringsbesøk av årets 10. klassinger fra Salangen, Bardu, Gratangen, Lavangen, Dyrøy, Ibestad, Sørreisa, Målselv og Senja. Det ble en ny rekord i antall besøkende - og tilbakemeldingene er gode.

En gruppe ungdommer står på et kjøkken og skjærer opp frukt. - Klikk for stort bildeKosthold og helse - en sentral del i helsefagene. Sigrid Anita Prestbakk

Som en av flere skoler i Midt-Troms, har Sjøvegan Vgs gjennomført hospitering av 10. klasse-elever fra et bredt utvalg kommuner. Etter skolefrokost og velkomst av rektor, har de besøkt ønsket studieretninger og fått mulighet til å skru, sveise, fly drone, lage mat, måle blodsukker, undersøke kjemiske reaksjoner, opplevd rollespill, og mye mer. Tilbakemeldingene viser at flertallet av elevene har opplevd besøket som positivt og nyttig i forbindelse med valg av videre utdanning, men også at det var fint å bli kjent med nye folk. Nedenfor kan du lese noen av kommentarene fra tilbakemeldingene.

“Det beste med dagen synes jeg, var at jeg fikk vite en god del om hva de gjør på helse, og jeg har også fått prøve å måle blodsukkeret mitt, og jeg har sett på ulike type utstyr som man bruker.” (Elev som hadde besøkt Helse- og Oppvekstfag)

“[Det beste med dagen var] At æ lærte meg å sveise og gjør ting æ har hatt lyst til å gjøre i siden æ va liten.” (Elev som hadde besøkt Teknologi og Industrifag)

“[Det beste med dagen var] droneflyging.” (Elev som hadde besøkt Informasjonsteknologi og medieproduksjon)

“Jeg syntes det beste med denne dagen [var breddeidretten] der vi ble delt i ulike grupper og underviste 1-2 klasse [på barneskolen].” (Elev som hadde besøkt Studiespesialisering)